Kolej krzesełkowa na Hali Gąsienicowej


Kolej krzesełkowa na Hali Gąsienicowej to nowoczesny środek transportu, który umożliwia wygodne i szybkie przemieszczanie się w samym sercu Tatr. Składa się z 4-osobowych krzesełek i łączy Dolinę Gąsienicową z Kasprowym Wierchem, oferując piękne widoki oraz dostęp do wielu szlaków turystycznych.

Dolna stacja tej kolei znajduje się na Roztoce Stawiańskiej, z której podróżujący mogą podziwiać malownicze otoczenie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Cała trasa przebiega przez wspaniały teren, co czyni podróż nie tylko praktycznym środkiem transportu, ale również przyjemnością dla oczu.

Użytkownicy tego szlaku mają okazję korzystać z oznakowanej nartostrady z Kasprowego Wierchu przez Dolinę Gąsienicową aż do Kuźnic, znanej jako Trasa Gąsienicowa. To idealne rozwiązanie dla miłośników narciarstwa oraz górskich wędrówek.

Produkcja kolei to efekt współpracy z renomowanym producentem, firmą Doppelmayr/Garaventa-Gruppe, która przeprowadziła modernizację tego obiektu. Operatorem kolei są Polskie Koleje Linowe S.A., które dbają o bezpieczeństwo oraz komfort wszystkich pasażerów.

Historia

W 1938 roku zrealizowano pionierski projekt, jakim był pierwszy wyciąg narciarski w Polsce, który został zbudowany w malowniczej Hali Gąsienicowej. Była to innowacyjna konstrukcja, ciężki wyciąg saniowy, napędzany elektrycznie, o pojemności dla 16 osób.

Okres po II wojnie światowej przyniósł pewne zmiany, wyciąg funkcjonował z przerwami w latach 1946–1953. W 1947 roku Liga Popierania Turystyki, do której należał wyciąg, została jednak przejęta przez państwo na mocy orzeczenia Ministra Komunikacji, co skutkowało zdemontowaniem urządzenia.

Nową kolej krzesełkową, która powstała na tym miejscu, oddano do użytku dopiero w 1962 roku. Była to jednoosobowa kolej, charakteryzująca się długością wynoszącą 1190 m oraz przewyższeniem na poziomie 345 m, co pozwalało na obsługę aż 395 osób na godzinę.

W 2000 roku nastąpiła modernizacja, w wyniku której uruchomiono nową, czteroosobową kolej krzesełkową, której inauguracja miała miejsce 18 grudnia. Od 2022 roku wyciąg po raz pierwszy czynny był także w sezonie letnim, wcześniej oferując usługi jedynie zimą.

Dane techniczne

W tej sekcji przedstawione zostały szczegółowe informacje dotyczące technicznych aspektów kolejki krzesełkowej na Hali Gąsienicowej, która stanowi istotny element infrastruktury turystycznej w tym obszarze.

Kolej krzesełkowana Hali Gąsienicowej
Długość trasy [m]1155,98
Wysokość stacji dolnej [m n.p.m.]1601,4
Wysokość stacji górnej [m n.p.m.]1953,0
Różnica wysokości [m]351,6
Podpory na trasie13
Typ krzesełek4-osobowe
Łączna liczba krzesełek162
Przewozowość [osób na godzinę]2397

Przypisy

  1. WPROST.pl, Wypadek w Tatrach. Kobieta spadła z wyciągu krzesełkowego [online], Podróże, 29.07.2022 r.
  2. Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2010 r., s. 128. ISBN 978-83-7729-036-1.
  3. Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2010 r., s. 42. ISBN 978-83-7729-036-1.
  4. Orzeczenie Nr 7 Ministra Komunikacji z dnia 22.08.1947 r. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP19471220776/O/M19470776.pdf
  5. Mistrzostwa Świata FIS w Zakopanem 1939 http://repozytorium.fn.org.pl/?q=en/node/10094

Pozostałe obiekty w kategorii "Szlaki turystyczne":

Kolej linowo-terenowa na Gubałówkę | Kolej linowa na Kasprowy Wierch

Oceń: Kolej krzesełkowa na Hali Gąsienicowej

Średnia ocena:4.6 Liczba ocen:13