Kazimierz Sokalski


Kazimierz Sokalski urodził się 4 marca 1909 roku w malowniczym Zakopanem, a zmarł 20 marca 1968 roku w Krakowie. Był to wybitny polski inżynier, znany przede wszystkim jako projektant dróg i mostów. Jego wkład w rozwój infrastruktury transportowej w kraju jest nieoceniony.

Poza działalnością inżynierską, Sokalski prowadził również działalność akademicką. Był wykładowcą na Politechnice Krakowskiej, gdzie dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem z przyszłymi inżynierami. Jego pasja do nauczania oraz praktyka inżynierska z pewnością miały wpływ na wielu studentów i ich przyszłe kariery.

Życiorys

Kazimierz Sokalski był wybitnym inżynierem, który zakończył swoje studia na Wydziale Inżynierii Lądowej i Wodnej Politechniki Lwowskiej w 1935 roku. Po uzyskaniu dyplomu przez pewien czas pracował na tej uczelni jako asystent, co pozwoliło mu zgłębić tajniki inżynierii. Jego kariera obejmowała także stanowiska w Powiatowych Zarządach Drogowych, które mieściły się w Lwowie oraz Samborze. W tym czasie zainicjował działanie pierwszego laboratorium badawczego w Polsce w ramach zarządów dróg.

W lipcu 1938 roku reprezentował polskich inżynierów drogowych na Międzynarodowym Kongresie Drogowym, który odbył się w Hadze. Okres II wojny światowej nie przyniósł spokoju w jego życiu zawodowym. Podczas okupacji sowieckiej i niemieckiej kierował Drogowym Rejonem Eksploatacyjnym nr 874, a następnie objął stanowisko dyrektora technicznego w prywatnej firmie zajmującej się budową dróg i mostów.

Po zakończeniu działań wojennych Sokalski przeniósł się najpierw do Wrocławia, a później do Krakowa. W latach 1950–1954 był wykładowcą Akademii Górniczo-Hutniczej, gdzie nauczał o materiałach drogowych i ich zastosowaniu w budownictwie drogowym na Wydziale Górniczym. Następnie, w latach 1954-1956, pełnił funkcję zastępcy profesora w Katedrze Budowy Dróg i Ulic Politechniki Wrocławskiej.

Od 1956 roku związany był z Politechniką Krakowską, gdzie jego praca naukowa zaowocowała nadaniem mu stopnia doktora nauk technicznych 10 października 1958 roku, na podstawie pracy poświęconej metodom badań ścieralności nawierzchni drogowych. Na Politechnice pełnił fachowe funkcje, w tym kierownika Katedry i Zakładu Budowy Dróg i Ulic oraz dziekana Wydziału Budownictwa Lądowego w latach 1958-1965. W 1965 roku objął stanowisko rektora uczelni, które zajmował aż do momentu swojej śmierci.

Warto zaznaczyć, że Profesor Sokalski niejednokrotnie miał do czynienia z milicją. Ostatni raz zostało to odnotowane 19 marca 1968 roku, kiedy to na komendzie miał miejsce niepokojący incydent dotyczący studentów. Tuż przed jego niespodziewanym zgonem, podczas wieczornego spotkania studenci obiecali powrót do zajęć następnego dnia. Zmarł nagle, a jego pamięć została uhonorowana pochówkiem w alei zasłużonych na cmentarzu Rakowickim w Krakowie (kwatera LXVII-zach. 1-7).

Główne publikacje

Prezentujemy wybór kluczowych publikacji autorstwa Kazimierza Sokalskiego, które przyczyniły się do rozwoju wiedzy w dziedzinie inżynierii drogowej oraz transportu.

  • Transport na robotach drogowych, 1958,
  • Utrzymywanie dróg, 1964,
  • Maszyny drogowe, 1967,
  • Mały poradnik drogowy, 1968.

Odznaczenia

Kazimierz Sokalski jest postacią, której osiągnięcia zostały odznaczone wieloma wyróżnieniami. Poniżej przedstawiamy wykaz jego najważniejszych odznaczeń:

  • Order Sztandaru Pracy I klasy (przyznany pośmiertnie),
  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1964),
  • Złoty Krzyż Zasługi (1956),
  • Medal X-lecia PRL,
  • Odznaka 1000-lecia Państwa Polskiego.

Przypisy

  1. Zarząd Cmentarzy Komunalnych w Krakowie. Internetowy lokalizator grobów. Kazimierz Sokalski. rakowice.eu. [dostęp 22.08.2018 r.]
  2. Biografia prof. Kazimierza Sokalskiego

Oceń: Kazimierz Sokalski

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:21