Andrzej Chramiec to postać, która pozostaje w pamięci jako wybitny pilot oraz inżynier Wojska Polskiego. Urodził się 26 marca 1892 roku w Zakopanem, a jego życie zakończyło się 14 lutego 1985 roku w Arlington.
W trakcie swojej kariery wojskowej, Chramiec dosłużył się stopnia podpułkownika oraz zdobył Order Virtuti Militari, który jest jednym z najwyższych odznaczeń w Polsce, przyznawanym za odwagę i poświęcenie w trakcie działań wojennych.
Życiorys
Andrzej Chramiec był synem Andrzeja oraz Jadwigi z Bieczyńskich. W 1909 roku z sukcesem skończył Wyższą Szkołę Realną w Krakowie, co otworzyło mu drzwi do dalszej kariery edukacyjnej. Po zdaniu matury, nawiązał studia w Instytucie Elektrycznym i Mechanicznym w Nancy.
W dniu 25 maja 1919 roku, Andrzej wstąpił do odrodzonego Wojska Polskiego jako pilot. Otrzymał przydział do 5 eskadry wywiadowczej, gdzie przeszedł szkolenie, aby zostać pilotaem. Jego zaangażowanie podczas wojny polsko-bolszewickiej było ogromne, co potwierdzają liczne misje, w tym rola obserwatora, ze względu na deficyt kadrowy. W szczególności wyróżnił się 1 czerwca 1920 roku, kiedy to, razem z ppor. obs. Tomaszem Turbiakiem, dostrzegł oddziały 1 Armii Konnej Siemiona Budionnego, które mogły zagrozić 13. Dywizji Piechoty. Dzięki ich działaniom, polska załoga była w stanie zorganizować skuteczną obronę i odpierać atak.
W trakcie kolejnych działań w dniach 18–22 czerwca, w towarzystwie por. pil. Juliusza Gilewicza, rozpoznali nieprzyjacielskie pociągi pancerne oraz kolumny marszowe w okolicach Baru i Żmerynki, które następnie zaatakowali przy użyciu bomb oraz broni pokładowej. Łącznie, Chramiec zrealizował 34 loty bojowe, spędzając w powietrzu 54 godziny.
Po zakończeniu działań wojennych zdecydował się pozostać w Wojsku Polskim. 28 lutego 1921 roku jego stopień porucznika w wojskach lotniczych został zatwierdzony z dniem 1 kwietnia 1920 roku, wśród oficerów byłej armii austriacko-węgierskiej. W maju tego samego roku, przeniesiony do 12 eskadry wywiadowczej 1. pułku lotniczego w Warszawie, objął jej dowództwo.
Podczas swojej służby w 1 pułku, Andrzej został odkomenderowany do Wyższej Szkoły Lotniczej w Paryżu. 15 stycznia 1925 roku, po krótkim czasie w Centralnych Zakładach Lotniczych, został przeniesiony do Departamentu IV Żeglugi Powietrznej, gdzie pełnił funkcję p.o. Szefa Wydziału Zaopatrzenia. Od 1 marca 1926 roku, odpowiadał za odbiór sprzętu lotniczego w Polskiej Misji Wojskowej Zakupów w Paryżu. W lipcu 1927 roku przeniesiono go do Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Spraw Wojskowych, a w grudniu do Instytutu Badań Technicznych Lotnictwa (IBTL). W 1928 roku uzyskał tytuł inżyniera w Wyższej Szkole Aeronautyki i Konstrukcji Mechanicznych w Paryżu (Ecole Superieure de l’Aeronautique el de Construction Mechanique), a następnie przyjęto go do Komisji Nadzoru Technicznego.
W 1931 roku wrócił do IBTL, gdzie objął stanowisko kierownika stacji płatowcowej. Od końca 1931 do sierpnia 1933 roku zarządzał sprawami technicznymi instytutu. W kwietniu 1933 roku wziął udział jako szef polskiej ekipy w Międzynarodowych Zawodach Lotniczych w Bułgarii, gdzie wspierał kpt. Józefa Lewoniewskiego.
Na przełomie lipca i sierpnia 1937 roku, Andrzej wystartował jako pilot Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej w IV Międzynarodowych Zawodach Lotniczych w Zurychu, zajmując wówczas 36. miejsce. 27 czerwca 1935 roku został mianowany podpułkownikiem ze starszeństwem od 1 stycznia 1935 i 2. lokatą w korpusie oficerów aeronautyki. Rok 1937 przyniósł powołanie do grupy technicznej po utworzeniu korpusu oficerów lotnictwa, a 18 sierpnia został mianowany attaché wojskowym, lotniczym i morskim w Ambasadzie RP w Waszyngtonie.
Po wybuchu II wojny światowej, wstąpił do RAF, otrzymując numer służbowy P-0591. Po wojnie, mimo możliwości powrotu, pozostał na emigracji w Stanach Zjednoczonych, gdzie zmarł 14 lutego 1985 roku w Arlington. Był żonaty z Oleną, z którą miał syna Marka.
Ordery i odznaczenia
Andrzej Chramiec wyróżniał się nie tylko swoimi osiągnięciami jako pilot, ale także odznaczeniami, które otrzymał za swoje zasługi. Oto lista niektórych z jego najwybitniejszych nagród:
- Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari nr 8113, przyznany 27 lipca 1922,
- Krzyż Walecznych,
- Medal Lotniczy, przyznawany czterokrotnie,
- Złoty Krzyż Zasługi, nadany 11 listopada 1934,
- Polowa Odznaka Pilota nr 23, przyznana 11 listopada 1928,
- Czechosłowacka Odznaka Pilota, przyznana w 1929 roku,
- Rumuńska Odznaka Pilota.
Przypisy
- Chramiec Andrzej. listakrzystka.pl. [dostęp 13.02.2020 r.]
- Andrzej Mencwel: The Social Network. andrzejmencwel.pl. [dostęp 13.02.2020 r.]
- Robert Gretzyngier: Nie tylko Żwirko i Wigura. zbiam.pl/. [dostęp 13.02.2020 r.]
- Chramiec Andrzej ppłk. pil. inż.. bequickorbedead.com. [dostęp 11.02.2020 r.]
- Niestrawski t. II 2017 ↓, s. 290.
- Niestrawski t. II 2017 ↓, s. 156.
- Rybka i Stepan 2006 ↓, s. 429.
- Rybka i Stepan 2006 ↓, s. 223.
- Krzystek 2012 ↓, s. 130.
- Mordawski 2009 ↓, s. 231.
- Dz. Pers. MSWojsk. ↓, Nr 41 z 27.10.1922 r., s. 807.
- Dz. Pers. MSWojsk. ↓, Nr 10 z 12.03.1921 r., s. 399.
- Dz. Pers. MSWojsk. ↓, Nr 15 z 11.11.1928 r., s. 436 „za loty bojowe nad nieprzyjacielem w czasie wojny 1918–1920”.
- Dz. Pers. MSWojsk. Nr 19 z 12.12.1929 r., s. 367.
- Dz. Pers. MSWojsk. ↓, Nr 9 z 28.06.1935 r., s. 69.
- Rajd Bałkański. „Skrzydlata Polska”. 4-5/1933, s. 145, kwiecień-maj 1933.
- Mieczem i księgą bronią potęgi Polski. Nowe dyplomy wojskowych-naukowców. „Kurjer Czerwony”, Nr 176, s. 3, 02.08.1928 r.
- Romeyko 1933 ↓, s. 268.
- Romeyko 1933 ↓, s. 246.
- Kolekcja VM ↓, s. 4.
- Kolekcja VM ↓, s. 3.
- Kolekcja VM ↓, s. 2.
- Tarkowski 1991 ↓, s. 74.
- Zieliński i Wójcik 2005 ↓, s. 35.
- Cumft, Kujawa 1989 ↓, s. 19.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Roman Hula | Adam Bachleda-Curuś (wojskowy) | Ewa Prauss-Płoska | Stanisław Trzebunia | Jan Kubin (podpułkownik) | Władysław Szepelak | Ludwik Berger | Andrzej Pawlikowski (ur. 1969) | Janusz Jarosz | Tadeusz Schiele | Adam Dedio | Jan Hyc | Józef Galica (generał)Oceń: Andrzej Chramiec (pilot)