Tadeusz Kazimierz Schiele, urodzony 19 lutego 1920 roku w Zakopanem, to postać o niezwykłej biografii, która z pewnością zasługuje na bliższe poznanie. Zmarł on 22 marca 1986 roku w tym samym mieście, gdzie spędził swoje dzieciństwo i młodość.
W ciągu swojego życia Schiele stał się znanym taternikiem oraz pilotem, a także kapitanem Wojska Polskiego. Jego umiejętności infiltracji powietrznej były nieocenione podczas II wojny światowej, gdy służył jako kapitan Królewskich Sił Powietrznych (ang. Flight Lieutenant), gdzie miał wpływ na wiele operacji powietrznych.
Oprócz jego kariery wojskowej, Tadeusz był również pasjonatem sportów lotniczych, stając się pilotem szybowcowym. Jego zamiłowanie do gór i latania w połączeniu z odwagą przyczyniły się do jego uznania w tych dziedzinach.
Schiele to także autor książek wspomnieniowych, w których dzielił się swoimi doświadczeniami oraz przeżyciami z czasów wojny. Jego zasługi zostały docenione poprzez nadanie mu odznaczenia Virtuti Militari, co stanowi najwyższe wyróżnienie wojskowe w Polsce.
Życiorys
Tadeusz Schiele był synem Kazimierza Schiele, postaci znanej jako taternik, alpinista oraz narciarz, który miał istotny wpływ na rozwój polskiego narciarstwa, będąc jednym z współzałożycieli wytwórni nart w Zakopanem. W tym malowniczym mieście Tadeusz rozpoczął swoją edukację, kończąc zarówno szkołę powszechną, jak i gimnazjum. W okresie nauki aktywnie uczestniczył w działalności Klubu Wysokogórskiego, a równocześnie uczestniczył w kursach szybowcowych odbywających się w Bezmiechowej oraz w Szkole Szybowcowej w Tęgoborzy.
Jego ogromne zainteresowanie lotnictwem przerodziło się w liczne osiągnięcia, w tym uzyskanie kategorii C pilota szybowcowego, a także przejście kursu skoków z wieży spadochronowej oraz kursu pilotażu silnikowego. W 1937 roku już mógł pochwalić się kategorią C. Natomiast w 1938 roku odbył trzymiesięczny kurs unitarny w Cieszynie w 21. Dywizji Piechoty Górskiej. Po ukończeniu Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Sadkowie zajął pierwsze miejsce w klasie, jednak niebawem wybuchła II wojna światowa, co zmieniło jego plany.
Wkrótce stał się członkiem załogi eskadry szkolnej pilotującej PZL.23 Karaś. Podczas kampanii wrześniowej w 1939 roku został wzięty do niewoli przez Niemców, jednak udało mu się uciec z obozu jenieckiego i wrócić do Zakopanego. 31 grudnia 1939 roku przekroczył granicę Polski, przedostając się przez Słowację, Węgry, Jugosławię, Włochy i Francję aż do Wielkiej Brytanii. Tam w Manstone, razem z towarzyszami, założył i redagował czasopisma, w tym „Wiadomości ze świata” oraz „Skrzydła”.
Decydując się na służbę w Polskich Siłach Powietrznych, otrzymał numer służbowy RAF P-1890. W 1940 roku przeszedł przeszkolenie w Blackpool oraz Carlisle, a jako pilot myśliwski został przydzielony 2 czerwca 1941 do brytyjskiego 122 dywizjonu myśliwskiego. W niedługim czasie przeniesiono go do 308 dywizjonu myśliwskiego „Krakowskiego”, który był dowodzony przez kapitana Mariana Pisarka. 19 sierpnia 1942 roku brał udział w dwóch lotach bojowych na osłonę lądowania w Dieppe, a 20 września, w trakcie osłony operacji Circus 100, musiał lądować przymusowo w Tangmere z powodu braku paliwa.
Samolot, którym latał, posiadał indywidualne godło, jakim był gwiazdozbiór Wielkiej Niedźwiedzicy, a jego maszyna zawsze nosiła oznaczenie ZF-H. 13 lipca 1943 roku Tadeusz odniósł rany w wyniku zderzenia samolotów podczas startu, jednak do lotów bojowych wrócił jesienią tego samego roku. Po zakończeniu drugiej tury lotów bojowych w 1944 roku przeszedł do szkoły lotniczej w Rednall jako instruktor.
W Polskiej Sekcji radia BBC relacjonował wydarzenia z walk powietrznych i był autorem słuchowiska radiowego „Dwa pierścionki”. Jego działalność w lotnictwie była nietypowa; na przykład, pod koniec działań wojennych, zainicjował transport piwa z Wielkiej Brytanii na lotnisko polowe w Plumetot we Francji, wykorzystując dodatkowy zbiornik paliwowy swojego Spitfire’a. W historii swojego lotnictwa wykonał 201 lotów bojowych, zestrzelając Messerschmitta Bf 109, co miało miejsce 17 lipca 1941 roku wspólnie z kapitanem Marianem Pisarkiem, a także dwa inne na własną rękę – co przyniosło mu uznanie i liczne odznaczenia, w tym Krzyż Srebrny Orderu Virtuti Militari.
Po wojnie, w 1947 roku, Tadeusz powrócił do Zakopanego, gdzie mieszkał aż do swojej śmierci. Ze względu na swoją służbę nie mógł latać i przez długi czas pracował jako niewykwalifikowany robotnik fizyczny. Powrócił jednak do taternictwa i speleologii, a także pisał książki oraz artykuły na temat lotnictwa. Jako jeden z współzałożycieli Zakopiańskiej Sekcji Speleologicznej przy PTTK, aktywnie uczestniczył w działalności społecznej.
Rok 1968 przyniósł mu powrót do latania, a przez następne lata był pilotem szybowcowym, samolotowym oraz instruktorem w Aeroklubie Tatrzańskim w Nowym Targu. Otrzymał Złotą Odznakę Szybowcową z dwoma diamentami, a w trakcie swojej kariery w Aeroklubie Tatrzańskim był także członkiem zarządu. Dodatkowo, wykorzystując swoje umiejętności pilotażu, wspierał młodych pilotów szybowcowych w spełnianiu warunków do zdobycia diamentów Odznak Szybowcowych.
Wielokrotnie uczestniczył w spotkaniach z młodzieżą, dając się poznać jako znakomity gawędziarz oraz autor licznych anegdot związanych z lotnictwem i górami. W 1985 roku towarzyszył polskim reprezentantom na Szybowcowych Mistrzostwach Świata w Rieti. Tadeusz Schiele zmarł 22 marca 1986 roku. Został pochowany 26 marca na Nowym Cmentarzu przy ulicy Nowotarskiej w Zakopanem (kw. F3-3-22).
Życie prywatne
Tadeusz Schiele w grudniu 1941 roku zawarł związek małżeński z Jeanne Johnstone, która była Angielką służącą w WAAF. Ich znajomość, która narodziła się w Northolt, zaowocowała przyjściem na świat ich syna Kazimierza, który urodził się 30 stycznia 1943 roku w Wielkiej Brytanii.
Po zakończeniu II wojny światowej Jeanne przybyła do Polski z mężem, jednak ich małżeństwo nie trwało długo i wkrótce się zakończyło. Jej koncertowe życie nie było jednak jedynie skupione na rodzinie; postać Jeanne była inspiracją dla twórców filmu Sprawa pilota Maresza, gdzie wcieliła się w postać Angielki o imieniu Mary.
W latach 50. Jeanne występowała z polskimi zespołami jazzowymi, ciesząc się uznaniem i nagrywając płyty. Mimo sukcesów, na przełomie lat 50. i 60. opuściła Polskę, nie znajdując sposobu na przystosowanie się do trudnych warunków politycznych ówczesnego reżimu komunistycznego.
Zwycięstwa powietrzne
Na liście Bajana Tadeusz Schiele znajduje się na 197. miejscu, uzyskując 1 i 1/2 pewnych zestrzeleń oraz 1 zestrzelony prawdopodobnie.
Zestrzelenia pewne
- /2 Bf 109 – 17 lipca 1941 roku,
- Bf 109 – 24 października 1941 (pilotował Supermarine Spitfire VB ZF-H „Haberbusch” z charakterystyczną namalowaną na masce „Wielką Niedźwiedzicą”),
Zestrzelenia prawdopodobne
- Bf 109 – 24 października 1941.
Odznaczenia
W trakcie swojej służby w Wojsku Polskim, Tadeusz Schiele miał zaszczyt otrzymać szereg odznaczeń, które świadczą o jego odwadze i zaangażowaniu. Wśród nich znalazły się:
- Krzyż Srebrny Orderu Wojennego Virtuti Militari nr 10779,
- Krzyż Walecznych – trzykrotnie,
- Medal Lotniczy,
- Medal Zwycięstwa i Wolności 1945,
- Polowa Odznaka Pilota,
- Złota Odznaka Szybowcowa z dwoma diamentami,
- Odznaka Grunwaldzka.
Publikacje
Książki
W twórczości Tadeusza Schiele’a można zauważyć różnorodność tematów i stylów literackich, co czyni jego prace szczególnie interesującymi dla czytelników. Oto niektóre z jego publikacji:
- 1957 – Spitfire, Katowice, „Wydawnictwo Śląsk”,
- 1958 – Wynalazek profesora Brenka i inne opowiadania, „Wydawnictwo Śląsk”,
- 1966 – Blisko nieba, „Wydawnictwo Śląsk”,
- 1979 – Wspinaczki po chmurach, Warszawa, „Wydawnictwo Iskry”,
- 1987 – W cieniach chmur, Kraków, „Krajowa Agencja Wydawnicza”, ISBN 83-03-01613-X.
Artykuły
Oprócz książek, Schiele pisał również artykuły, w których podejmował różnorodne tematy. Poniżej przedstawiamy wybrane z nich:
- Dakota samolot śmierci, Przekrój, nr 11/1947,
- Zagadki, Przekrój, nr 30/1949,
- Wspinaczki po chmurach, Skrzydlata Polska, nr 32/1972.
Upamiętnienie
Od 2019 roku, na terenie Nowego Targu, w trakcie Podhalańskiego Festiwalu Modelarskiego, ustanowiono wyjątkową nagrodę, która nosi nazwę „Nojpiykniyjsy Polowac”.
Nagroda ta jest przyznawana na cześć kpt. pil. Tadeusza Schiele, a jej celem jest upamiętnienie jego wkładu oraz osiągnięć w dziedzinie modelarstwa.
Przypisy
- Grupa Modelarska Nowy Targ [online], GMNT [dostęp 28.10.2022 r.]
- Tadeusz Schiele. Niebieska Eskadra. [dostęp 26.04.2021 r.]
- Tadeusz Kazimierz Schiele. Sejm-Wielki.pl. [dostęp 18.03.2021 r.]
- Jeanne Johnstone. Discogs.com. [dostęp 23.03.2021 r.]
- "Lista Bajana". Polskie Siły Powietrzne na Zachodzie. [dostęp 18.03.2021 r.]
- Szafranek 2011, s. 172.
- Sojda 2018, s. 122.
- Śliżewski 2018, s. 115.
- Schiele 1979, s. 252.
- Schiele 1979, s. 17.
- Gretzyngier, Matusiak 2007, s. 504.
- Kozdra 2011, s. 65-70.
- Krzystek 2012, s. 507.
- Sikora 2016, s. 235.
- Życieński 2010, s. 149.
- Leski 1989, s. 63.
- Schiele 1966, s. 266.
- Król 1983, s. 202.
- Schiele 1957, s. 41.
- Skrzydlata Polska i 17'1967, s. 18.
- Skrzydlata Polska i 40'1969, s. 2.
- Skrzydlata Polska i 17'1987, s. 6.
- „Kurier Polski”, nr 60 z 26.03.1986 r., s. 2.
- Tatrzańskie diamenty.
- Lista nazwisk osób odznaczonych Orderem Virtuti Militari.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Józef Galica (generał) | Jan Hyc | Adam Dedio | Andrzej Chramiec (pilot) | Roman Hula | Adam Bachleda-Curuś (wojskowy) | Ewa Prauss-Płoska | Stanisław Trzebunia | Jan Kubin (podpułkownik) | Władysław Szepelak | Janusz Jarosz | Andrzej Pawlikowski (ur. 1969) | Ludwik BergerOceń: Tadeusz Schiele