Alicja Żebrowska


Alicja Żebrowska, urodzona 24 września 1956 roku w Zakopanem, to uznawana postać w polskiej sztuce współczesnej. Jej twórczość obejmuje różnorodne formy artystyczne, w tym performans, instalacje, filmy wideo oraz fotografię.

Artystka wyróżnia się nie tylko swoimi umiejętnościami wykonawczymi, lecz także wprowadzeniem do swojej pracy innowacyjnych i oryginalnych konceptów, które przyciągają uwagę zarówno krytyków, jak i miłośników sztuki.

Życiorys

Alicja Żebrowska ukończyła studia naUniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, gdzie zdobyła dyplom na Wydziale Sztuk Pięknych w 1981 roku. W latach 1990–1992 kontynuowała naukę w Wiedniu, uczęszczając do Wyższej Szkoły Sztuk Stosowanych na Wydziale Rzeźby.

Od 1996 roku jest członkinią Fortu Sztuki. Z kolei w okresie 1993–1995 była powiązana z Galerią Zderzak, gdzie również rozwijała swoje artystyczne talenty.

Twórczość

Alicja Żebrowska, jako artystka, intensywnie bada obszary objęte tabu. W swoich dziełach podejmuje się tematów marginalnych oraz tych, które często są pomijane w tradycyjnym dyskursie. Kontakt z jej sztuką ma potencjał, aby wytrącić widza z automatyzmu w postrzeganiu, zmuszając go do konfrontacji z własnymi emocjami, zarówno zaradnością, jak i bezradnością. Istotnym wątkiem w jej twórczości jest ciało, które staje się polem represji. Artystka bada kondycję jednostki w społeczeństwie, które często narzuca sztywne normy. Pokazuje bezsilność jednostki wobec systemów, w które jest zaangażowana, a także penetruje wyobraźnię oraz odmienne stany świadomości.

Żebrowska jest często zaliczana do nurtu sztuki krytycznej, co znajduje swoje odzwierciedlenie w jej dziele wideo zatytułowanym „Grzech Pierworodny (Domniemany Projekt Rzeczywistości Wirtualnej)”, w którym eksploruje wątki feministyczne. Krytycznie odnosi się do współczesnego modelu kobiecej seksualności. W kolejnej pracy, wideo-performance z 1997 roku „Czy możesz to wziąć do ręki?”, artystka zachęca przechodniów do dzieła, które nawiązuje do intymności, skłaniając ich do zastanowienia, na ile intymność może wniknąć w sferę publiczną.

W pracach „Onone” oraz „Kiedy inny staje się swoim” Żebrowska porusza temat tożsamości płciowej, zadając wiele pytań dotyczących tego zagadnienia. W 1993 roku artystka podjęła niezapomniane działanie, zamykając się w uprzednio rozgrzanym sarkofagu, który osiągnął temperaturę 37 stopni. To rytualne doświadczenie miało na celu nawiązanie dialogu między tajemnicą natury a człowiekiem, a także stworzenie symbiotycznego związku w poszukiwaniu transcendentnej wiedzy, wykraczającej poza ludzkie postrzeganie rzeczywistości.

W pracy „Regresja” (1997–2002) artystka poddała się pięciogodzinnej hipnozie, co skutkowało powstaniem wideo z narracją i sekwencjami obrazów, w których Alicja Żebrowska podróżuje przez świat nieświadomości. To niezwykłe doświadczenie prowadzi ją do zmiany dotychczasowego spojrzenia na rzeczywistość, eksplorując nieznane aspekty ludzkiej egzystencji.


Oceń: Alicja Żebrowska

Średnia ocena:4.49 Liczba ocen:13